Najbardziej partacka „modernizacja” w dziejach Puszczykowa, czyli remont linii kolejowej zbliża się powoli ku końcowi, więc warto rozejrzeć się za sposobami naprawy zniszczeń, którym do tej pory nie udało się zapobiec. Z pomocą przychodzi tu ustawa krajobrazowa…
Ustawa krajobrazowa już od roku obowiązuje, ale trzeba ją wdrożyć…
Ustawa krajobrazowa, a właściwie ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu sama z siebie w bardzo niewielkim stopniu pozwala coś zmienić, bo zasadniczo wymaga wdrożenia poprzez uchwałę rady miejskiej. Niestety, mimo iż minął już ponad rok od wejścia w życie ustawy, puszczykowska rada do tej pory nie paliła się z jej wdrożeniem. Rozpoczęto dyskusję, stwierdzono, że warto to wdrożyć i nic się dalej nie działo. Obiecano nam najpierw przeprowadzenie rozpoznawczych konsultacji społecznych przed podjęciem oficjalnych prac, ale nawet to nie nastąpiło.
Można zmienić latarnie i tablice na dworcach
Tymczasem krajobraz bardzo na tym cierpi i to nie tylko w zakresie reklam. W ustawie krajobrazowej dodano bowiem do ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zapisy pozwalające radzie miejskiej uregulować nie tylko reklamy, ale też ogrodzenia i obiekty małej architektury, czyli m.in. ławki, kosze na śmieci czy latarnie.
Rada gminy może ustalić w formie uchwały zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, art. 37a, ust. 1.
Innymi słowy, można nakazać, że obiekty, takie jak np. latarnie mają mieć taką formę, jaką my sobie życzymy. Co istotne, uchwała taka będzie obowiązywać także na terenach kolejowych. Do tej pory sprawiały one wiele problemów, gdyż są terenami zamkniętymi, czyli na specjalnych zasadach ze względu na szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa. W ustawie krajobrazowej stwierdzono jednak, że tereny, które zostały ustanowione jako zamknięte przez ministra ds. transportu (czyli np. te kolejowe) też muszą się tu dostosować:
Uchwała, o której mowa w ust. 1, dotyczy całego obszaru gminy, z wyłączeniem terenów zamkniętych ustalonych przez inne organy niż ministra właściwego do spraw transportu.
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, art. 37a, ust. 5.
Jedyne ograniczenie dotyczy ogrodzeń linii kolejowych:
Uchwała, o której mowa w ust. 1, w zakresie dotyczącym ogrodzeń, nie ma zastosowania do ogrodzeń autostrad i dróg ekspresowych oraz ogrodzeń linii kolejowych.
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, art. 37a, ust. 8.
Niejasne jest tu, czy płot na peronie stanowi ogrodzenie linii kolejowej czy infrastrukturę stacji, jednak przepisy niezaprzeczalnie pozwalają uregulować obiekty małej architektury na dworcach. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza dla latarni, które postawiono wyjątkowo brzydkie – najprostsze, grube, z gołego surowego betonu. A można było przecież np. takie, jak znajdują się w wielu zabytkowych starówkach:
Ponadto, na dworcu w Puszczykówku postawiono bardzo nieatrakcyjną tablicę na rozkład jazdy, mimo iż na stacji Puszczykowo, a nawet na drugim z peronów w Puszczykówku postawiono już stylowe:
Niezwykle istotny jest tu zapis, że uchwała rady miejskiej może wymusić dostosowanie obecnie istniejących obiektów niespełniających nowych wymogów.
Uchwała, o której mowa w ust. 1, określa warunki i termin dostosowania istniejących w dniu jej wejścia w życie obiektów małej architektury, ogrodzeń oraz tablic reklamowych i urządzeń reklamowych do zakazów, zasad i warunków w niej określonych, nie krótszy niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, art. 37a, ust. 9.
Dobre wdrożenie ustawy krajobrazowej pozwoliłoby więc nie tylko rozwiązać problem nadmiarowych i natrętnych reklam, ale i można by w ten sposób w kolejnej części zrewitalizować przestrzeń kolejową zdegradowaną przez tzw. „modernizację”.
Rado Miejska, czekamy na wdrożenie ustawy krajobrazowej!
Źródła
- Ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz.U. 2015 poz. 774)
- Decyzja Nr 3 Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 24 marca 2014 r. w sprawie ustalenia terenów, przez które przebiegają linie kolejowe, jako terenów zamkniętych, Dziennik Urzędowy Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 27 marca 2014 r. poz. 25.