Po ponad dwóch latach od złożenia przez prezydenta Bronisława Komorowskiego pierwszego projektu, ustawa krajobrazowa weszła dziś w życie. Najbardziej znana jest z tego, że daje możliwość uporządkowania reklam, ale dotyczy też obiektów małej architektury i ogrodzeń. Główne jej kwestie muszą zostać indywidualnie wdrożone przez gminy, co trochę potrwa, ale pewne przepisy zaczynają obowiązywać już teraz.
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu, potocznie zwana ustawą krajobrazową dodała do Ustawy o drogach publicznych art. 42a, który reguluje reklamy emitujące światło:
Dodatkowo minister właściwy ds. transportu (obecnie Minister Infrastruktury i Rozwoju) ma określić w drodze rozporządzenia, maksymalną luminancję powierzchni informacji umieszczonych na takich reklamach. Do dziś (11.09.15) takie rozporządzenie jeszcze się nie ukazało. Nie będzie ono dotyczyło szyldów w ww. odległościach od dróg, o ile pole powierzchni bocznej prostopadłościanu opisanego na nim jest mniejsze niż 2 m², a najdłuższy bok nie jest dłuższy niż 3 m.
![]() |
Drodzy przedsiębiorcy, wyłączamy migotanie reklam i szyldów – mogą one nadal być i świecić, ale bez migania i ruszania się czegokolwiek na nich. |
![]() |
![]() |
Źródła
- Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. 1985 nr 14 poz. 60.)
- Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (druk nr 1525)