Burmistrz Andrzej Balcerek oświadczył na sesji rady miasta, że rezygnuje z pomysłu tunelu pod torami przy ul. 3 Maja. Powód to ogromny sprzeciw mieszkańców i niejednoznaczne wyniki ankiety.
Na początku sesji burmistrz poprosił przewodniczącą rady o możliwość zabrania głosu w celu odczytania oświadczenia ws. tunelu. Należy zaznaczyć, że najpierw kilka minut zachwalał ten pomysł i zdecydowanie nie ze wszystkim, co powiedział można się zgodzić (np., że ankieta przeprowadzana przez urząd była rzetelna czy, że materiały od Stowarzyszenia Puszczykowo Wspólna Sprawa zaburzały poglądy – w rzeczywistości było odwrotnie, gdyż nieobiektywny przekaz ze strony urzędu wymagał sprostowania). Najważniejsza jednak była końcowa deklaracja:
„Z uwagi na niejednoznaczny wynik badań ankietowych, jak również liczne protesty mieszkańców zamieszkałych w najbliższej okolicy planowanego przejazdu, nie widzę możliwości realizacji tej inwestycji.”
Burmistrz Andrzej Balcerek
o tunelu pod torami w okolicy ul. 3 MajaSesja Rady Miasta Puszczykowa 27.03.2018 r.
Ta decyzja cieszy. Burmistrz wreszcie przyznał rację mieszkańcom; szkoda, że dopiero po wielkiej fali protestów. Pomysł tunelu wywołał ogromny sprzeciw zwłaszcza wśród osób zamieszkałych w okolicy planowanej inwestycji. Wyniki przeprowadzonej na zlecenie Urzędu Miejskiego ankiety zaprezentowano wczoraj na Komisji Budżetu i Rozwoju Miasta. Pokazują one, że zarówno zwolenników (46%), jak i przeciwników (34%) jest dużo. Niemały jest również udział osób niezdecydowanych (20%).
Taki wynik nie pozwala jednoznacznie określić stanowiska mieszkańców, ani w niebudzący wątpliwości sposób uzasadnić potrzebę wydania kilkunastu milionów złotych na tę inwestycję. Co do takiej interpretacji panowała wczoraj zgoda wśród mieszkańców masowo przybyłych na komisję podczas trwającej aż 4 godziny dyskusji. Burmistrz wówczas bardzo bronił pomysłu, a radni z jego obozu pozytywnie go zaopiniowali. Okazało się jednak, że od wczoraj przemyślał całą sprawę i zdecydował się nie podejmować tej kontrowersyjnej decyzji.
Po tym burmistrz zaprosił do wspólnych poszukiwań rozwiązania problemów transportowych związanych z zakorkowaniem na skutek częstego zamykania przejazdu na ul. Dworcowej i zamknięcia naziemnego przejazdu na ul. 3 Maja. To ważne, bo jedną z rzeczy, która wzbudzała niezadowolenie ze sposobu przeprowadzania ankiety był brak możliwości wypowiedzenia się na temat innych rozwiązań. Dlatego wszystkich zachęcamy do dyskusji na temat alternatyw dla tunelu – co innego możemy zrobić, by zmniejszyć korki na ul. Dworcowej oraz ich uciążliwość oraz ułatwić przedostawanie się przez tory?
Podyskutujmy więc. Szampan szybko wywietrzeje i mam nadzieję, że wszyscy ojcowie i matki tego sukcesu pochylą się nad problemem, który pozostał.
Rozwiązania przedwyborcze:
1. Tunel na Dworcowej full wypas (3x droższy i faktycznie niszczący Puszczykówko w obecnym kształcie – ale co tam, i tak Podleśna traktuje nas jak ubogą kolonię),
2. Wsadzenie wszystkich na rowery lub do pociągów jak w pięknej i bogatej Holandii,
3. Zahipnotyzowanie burmistrza Mosiny, żeby zechciał udrożnić 430+431 i nie budował wschodniej obwodnicy,
4. Wystrzelanie wszystkich przejeżdżających tranzytem.
Rozwiązania faktyczne:
1. Jazda naokoło przez przejazd na Poznańskiej/Wczasowej
2. Stanie w korku.
I tak nasze kochane miasteczko stało się modelowym przykładem pułapki średniego rozwoju. Ale o tym innym razem.
Kilka kwestii, które moim zdaniem warto wziąć pod uwagę:
1. TUNEL NA UL. MOCKA?
Do tej pory nikt nie rozmawiał z Mosiną ws. tunelu na ul. Mocka, więc nie można osądzać, że to nierealne. W międzyczasie można by ponaciskać PKP więcej, by dała 100%, jak w Kostrzynie – wówczas Mosina będzie zdecydowanie chętniejsza.
2. MNIEJSZY PRZEJAZD POD/NAD TORAMI?
Jednym z głównych problemów do tej pory proponowanego tunelu był ruch samochodowy. Padało jednocześnie wiele głosów, by przejazd ograniczyć tylko do rowerów i pieszych. Takie rozwiązanie nie tylko nie byłoby obarczone problemami tranzytu, ale też byłoby tańsze. Dodatkowo skłaniałoby do lokalnego transportu rowerowego i pieszego, który nie wymagałby oczekiwania na zamkniętym przejeździe na Dworcowej.
3. KOLEJ AGLOMERACYJNA
W ciągu kilku lat będziemy mieć kolej aglomeracyjną, która sprawi, że część osób przesiądzie się na pociąg i zmniejszy się przepływ samochodów przez Puszczykowo. Nie od razu, ale z czasem na pewno będzie to odsetek mający wpływ na sytuację na drogach.
4. ROWERY
Uważam, że należy promować ten środek transportu wewnątrzmiejskiego. Nie trzeba być do tego bogatym (wręcz przeciwnie, bo samochody są droższe), ale po prostu rozsądnym. Sam celowo zrezygnowałem z samochodu na rzecz roweru i komunikacji publicznej, bo to mi się po prostu opłacało – finansowo i zdrowotnie.
5. SAMOCHODY ELEKTRYCZNE
Powoli, ale systematycznie na drogach będzie coraz mniej samochodów spalinowych, a więcej elektrycznych. To wprawdzie nie zmniejszy korków, ale uciążliwość zewnętrzną ruchu drogowego już tak, gdyż są one znacznie cichsze i nie smrodzą.
6. ROWERY ELEKTRYCZNE
Popularność zdobywać mogą (choć nie wiadomo na ile, zależy od nas) rowery elektryczne. W wielu przypadkach zupełnie wystarczyłyby one osobom korzystającym lokalnie z samochodu (to alternatywa dla tych, których zwykle rowery nie zadowalają, bo np. są w słabszym zdrowiu czy problematycznie byłoby dla nich podjeżdżanie pod górkę). Miasto ma możliwość znacznego wsparcia ich rozwoju i należy z tego korzystać. To już realnie wpłynie na korki.
Najszybszym sposobem odciążenia Dworcowej jest przywrócenie przejazdu na 3 Maja. Nawet gdyby otwieranie i zamykanie było zsynchronizowane z przejazdem na Dworcowej to i tak lepiej stać w krótkim korku na 3 Maja niż stać na skrzyżowaniu Dworcowej i Moniuszki. Aby przywrócić przejazd należy dotrzeć do osób decydujący w PKP. Uruchomić prywatne kontakty – lobbować.
Moim zdaniem tunel na Mocka nie wpłynie na zakorkowaną Dworcową.
Puszczykowo potrzebuje przeprawy przez tory gdzieś pomiędzy przejazdami kolejowymi w Puszczykowie i Puszczykówku. Tak przeprawa powinna być tak zaprojektowana aby zniechęcić do ruch tranzytowego ale jednocześnie połączyć rozdzielone części miasta. Ale do tego należy zatrudnić najlepszych fachowców którzy potrafią z takiej inwestycji zrobić wizytówkę miasta.